W październiku 2024 r. nasza szkoła wraz ze szkołą partnerską Marie-Curie-Gymnasium w Neuss realizowała projekt „Przyroda wokół nas”. Spotkanie odbyło się w Łazach, Podlesicach i Łodzi.
Podczas tego spotkania młodzież polska i niemiecka zmierzyła się z tematyką STEAM. Młodzi ludzie mogli poznać, co się kryje pod danym akronimem oraz zająć się w sposób praktyczny niektórymi dziedzinami nauki tworzącymi ten akronim. Młodzież wzięła udział w zajęciach prowadzonych metodami aktywizującymi z wykorzystaniem technik twórczego myślenia, zajęć ruchowych, plastycznych, parateatralnych, sensorycznych zajęć w przyrodzie, integrujących grupę. Pewnego rodzaju wstępem do ekologicznej tematyki projektu był fakt, że grupa niemiecka mimo dzielącej nas dużej odległości postanowiła przyjechać do Polski pociągiem. Podczas warsztatów „Niebieska planeta” młodzież miała okazję uświadomić sobie problem niedostatku wody pitnej na świecie oraz konieczność oszczędzania wody i niezanieczyszczania jej w codziennym życiu. Uczniowie dowiedzieli się, ile wody zużywamy na co dzień do takich czynności jak pranie, gotowanie, zmywanie, kąpiel oraz w jaki sposób możemy ją oszczędzać i co robić, by jak najmniej ją zanieczyszczać. Uczniowie porozmawiali również o tym czym jest ślad wodny i jak można go ograniczać. Podczas warsztatów „Globalne śniadanie” poruszony został problem nierównego dostępu do żywności na świecie. Uczniowie uświadomili sobie, że wiele osób w różnych częściach świata nigdy nie ma możliwości najedzenia się do syta, podczas gdy w najbogatszych krajach marnuje się codziennie wiele ton jedzenia. Pozyskana w ten sposób wiedza została pogłębiona i poszerzona podczas udziału w warsztatach i prelekcjach w Centrum Nauki i Techniki w Łodzi. Uzupełnieniem tych aktywności była również wizyta w Jaskini Głębokiej, wejście na Górę Zborów oraz zwiedzanie Zamku w Ogrodzieńcu. Udział w projekcie to dla młodych ludzi również możliwość poznania nowych osób, nawiązania nowych przyjaźni. To okazja na wzajemne przełamywanie uprzedzeń i stereotypów. Wrażenia i doświadczenia uczniów z udziału w wymianie zostały zawarte w filmie dokumentującym projekt.
Koordynatorka projektu
Lucyna Bajak